500 Kucing Hampir Menjadi Lauk

500 Kucing Hampir Menjadi Lauk

Kucing sepatutnya dimanja dan dibelai. Namun, sesetengah orang lebih suka menjadikan makanan, daging haiwan manja itu terutama di timur China.

Sebanyak 500 ekor kucing dit4ngkap untuk dijual di restoran sekitar bandar lain. Nasib baik menyebelahi kucing-kucing tersebut apabila pihak berkuasa berjaya menyelamatkannya daripada diju4l dan dim4kan oleh penduduk bahagian timur China.

Kucing itu diselamatkan setelah polis menangkap seorang lelaki dikenali sebagai Sun yang disyaki sebagai suspek kerana pernah melakukan aktiviti itu beberapa kali sebelum ini.

Seorang penduduk kampung dikenali sebagai Yang, membuat laporan polis setelah kucing peliharaannya dicuri termasuklah seekor kucing dimilikinya yang baru sahaja beranak telah hilang. Malah, Yang turut menyedari kucing di kawasan perumahannya juga semakin berkurangan.

Polis menemui kucing-kucing tersebut di satu kawasan yang dipercayai sebagai tempat untuk suspek menyorok kucing sebelum dijual di restoran.

“Suspek menggunakan burung pipit sebagai umpan untuk menangkap kucing. Beberapa kucing yang ditangkap adalah haiwan peliharaan dan yang lain adalah kucing jalanan,” ujar polis. bSetiap kucing dijual dengan harga lebih dari 30 yuan (RM19),” tambah polis sambil mengakhiri perbualan.

Sumber: VITDAILY

1