Satu Lagi Kucing Yang Berjaya Diselamatkan Dari Menjadi Lauk

Satu Lagi Kucing Yang Berjaya Diselamatkan Dari Menjadi Lauk

Sering kita dengar tentang isu kek3jaman yang dilakukan manusia yang tidak berp3rik3manusiaan terhadap haiwan yang tidak berdos4 seperti kucing sejak akhir-akhir ini.

Belum reda p4nas hati terhadap isu penju4an daging kucing oleh pend4tang asing di Malaysia baru-baru ini, kini rakyat di negara ini didedahkan pula tentang cara paling kej4m membnuh haiwan berkenaan sebelum dimasak untuk dijadikan santapan.

Perkara ini didedahkan Persatuan Haiwan Malaysia (MAA) menerusi laman Facebook mereka pada Selasa. Pelbagai cara k3jam yang dilakukan oleh pendatang asing dari Vietnam ke negara ini untuk mem4tikan haiwan sebelum menjadi santapan buat mereka.

Menurut entri yang ditulis, MAA berkata antara cara yang dilakukan pendatang asing itu adalah dengan mel4yur dengan api, merendam di dalam air panas yang mendidih dan meng3tuk kepala haiwan berkenaan dengan sesuatu benda yang keras sehingga m4ti

Namun, punca sebenar di sebalik perlakuan kejam terhadap haiwan-haiwan berkenaan sebelum dijadikan juadah masih belum diketahui.

Pada Ahad dan Isnin lalu, MAA telah mendedahkan tentang isu penjualan daging anjing dan kucing oleh beberapa warga Vietnam kepada warga senegara mereka di Johor Bahru dan Selangor.

Penjualan d4ging anjing oleh sepasang suami isteri warga Vietnam dipromosikan secara terbuka menerusi iklan di laman Facebook mereka di Johor Bahru, manakala penjualan daging kucing oleh beberapa warga Vietnam dilakukan di lokasi tersembunyi di Selangor.

Sumber: ASTRO AWANI

1