Singapura Bakal Tenggelam Dalam Laut Pada Tahun 2050?

Singapura Bakal Tenggelam Dalam Laut Pada Tahun 2050?

Cairan ais di Greenland meningkat kepada kadar lebih tinggi yang tidak pernah terjadi sebelum ini.

Fenomena ini membimbangkan para saintis kerana kadar cairan sangat tinggi sepanjang 350 tahun.

Cairan ais dari Greenland, termasuk dari salji cair dan ais di bahagian atas lembaran ais, menyumbang kepada peningkatan paras laut.

“Kita sedang menghadapi masalah. Kita berada dalam masalah yang mendalam dengan perubahan iklim,” kata Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu António Guterres minggu ini pada pembukaan persidangan iklim PBB tahunan ke-24, di mana negara akan bergelut dengan perkara besar yang perlu mereka selesaikan untuk mengurangkan pengurangan karbon secara mendadak pada masa akan datang.

Pencairan ini adalah satu amaran besar. Ia sekaligus akan menjejaskan peningkatan paras laut di bandar tanah rendah dan seluruh dunia.

Para penyelidik juga memberi amaran bahawa Greenland, meningkat bersamaan sekitar 30 kaki (7m) kenaikan paras laut, menjadi lebih sensitif terhadap pemanasan berbanding pada masa lalu.

Dunia semakin panas hampir 1C sejak zaman pra-industri, dan ada kebimbangan bahawa lembaran ais dapat mencapai titik tipis sekitar 1.5C hingga 2C pemanasan.

Jika seluruh ais di greenland mencair maka paras laut akan meningkat sebanyak 6m dan jika seluruh ais di antartica cair maka paras laut akan menenggelamkan Malaysia dan juga Singapura. 

Para pengkaji berpendapat bahawa ais akan cair secara keseluruhan pada tahun 2050, kemungkinan 3 lagi generasi kita tak akan selamat untuk hidup di bumi ini kerana peningkatan paras air laut. 

Sumber: SIAKAP KELI, THE TNP

1